Πανελλήνιες: Οικογενειακή υπόθεση ή μονοπάτι προς την ενηλικίωση;

Πανελλήνιες: Οικογενειακή υπόθεση ή μονοπάτι προς την ενηλικίωση;

Τα συναισθήματα των γονέων προϋπάρχουν και εκδηλώνονται την περίοδο κατά την οποία τα παιδιά προετοιμάζονται για τις Πανελλήνιες (π.χ. το άγχος των γονέων, το να φέρονται στα παιδιά σαν να είναι μικρά. Τα παιδιά αγχώνονται πολλές φορές και προσπαθούν για να βγάλουν τους γονείς τους ασπροπρόσωπους).

Το προνοητικό άγχος είναι βοηθητικό για την περίοδο των Πανελληνίων (π.χ. τα θερινά μαθήματα, η έναρξη της προετοιμασίας από την Β’ Λυκείου).

Οι γονείς πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αυτονομηθούν. Χρειάζεται να κατανοήσουν ότι πρέπει να διαφοροποιηθούν από τα παιδιά τους και τα ίδια να αποκτήσουν γνώση των συνεπειών τους (π.χ. αν δεν διαβάσουν, δε θα πάρουν καλό βαθμό).

Κανένα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού δεν μπορεί να καθορίσει τη ζωή των παιδιών.

Υποψήφιοι με υψηλές επιδόσεις δήλωσαν:

  • Επαρκή προετοιμασία
  • Ικανότητα διαχείρισης άγχους
  • Στοχοπροσήλωση
  • Υψηλή αυτοπεποίθηση
  • Υψηλή ανοχή στη ματαίωση
  • Ρουτίνα

Υποψήφιοι με χαμηλές επιδόσεις δήλωσαν:

  • Ελλιπή προετοιμασία
  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση
  • Έλλειψη στόχου
  • Εύκολη ματαίωση
  • Γνωστικό ολίσθημα (π.χ. λάθη απροσεξίας, άγχος)
  • Κακή διαχείριση χρόνου – Αναβλητικότητα (πολλές φορές αποτελεί ένδειξη άγχους). Θέτουμε έναν μικρό στόχο, π.χ. 5 λεπτά. Συνήθως δυσκολεύονται να ξεκινήσουν την μελέτη, όμως, όταν ξεκινούν, τότε συνεχίζουν.

Ποιες είναι οι κατηγορίες του άγχους;

Ευεργετικό άγχος: χρειάζεται ώστε να έχουμε στόχους και κίνητρο για να προσπαθήσουμε.

Προνοητικό άγχος: κινητοποιεί, προγραμματίζει, προλαμβάνει.

Παθολογικό άγχος: δεν μας αφήνει να συγκεντρωθούμε.

Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή

  • Διαρκές αίσθημα ανησυχίας.
  • Οι αναλογίες φαίνονται δυσανάλογες από την πραγματική πιθανότητα να συμβεί κάτι.

Ποια είναι τα συμπτώματα του άγχους;

Σωματικά: ζαλάδες, πονοκέφαλοι, ακμή, εφίδρωση

Συναισθηματικά: απογοήτευση (είμαι ανίκανος), ευσυγκινησία, ευερεθιστότητα

Συμπεριφορικά: δυσκολία στον ύπνο, δυσκολία στη λήψη αποφάσεων και στην επιλογή

Προβλήματα σκέψης: δυσκολία συγκέντρωσης και αποστήθισης

Ψυχογενείς μαθησιακές δυσκολίες

  • Δυσκολίες συγκέντρωσης
  • Δυσκολίες στη μνήμη και στην ικανότητα μάθησης
  • Διακυμάνσεις επίδοσης στα γραπτά
  • Έντονη ανησυχία για την απόδοση στις εξετάσεις
  • Εύκολη κόπωση

Το οικογενειακό περιβάλλον και οι συνθήκες που επικρατούν σε αυτό, παίζουν σημαντικό ρόλο.

 

 

Πώς να εξουδετερώσεις τον εχθρό-άγχος;

  • Όσο καλός κι αν είναι, χρειάζεται τακτική άσκηση, επανάληψη, μελέτη.
  • Υγιεινή διατροφή.
  • Διάβασμα και ολοκλήρωση δουλειάς.
  • Ρουτίνα: ό,τι έκανε και πριν, να κάνει και την ημέρα των εξετάσεων.
  • Εξέτασε αντικειμενικά τις συνήθειές σου και φτιάξε ένα πρόγραμμα που να μπορείς να ακολουθήσεις.
  • Τι έκανες; Πώς νιώθεις; Τι έφαγες;
  • Αναγνώρισε τις αρνητικές σκέψεις και αμφισβήτησέ τες.
  • Αντικατάστησε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές και ρεαλιστικές.

Ασκήσεις αναπνοής 4x4

  1. Βαθιά εισπνοή από την μύτη μετρώντας μέχρι το 4.
  2. Κρατήστε την αναπνοή μετρώντας μέχρι το 4.
  3. Εκπνεύστε αργά μετρώντας μέχρι το 4.
  4. Κρατήστε την αναπνοή που εισπνεύσατε ξανά, μετρώντας μέχρι το 4.

Προληπτική άσκηση: Νοητική αναπαράσταση της ημέρας των εξετάσεων. Φαντάσου πώς θα είναι εκείνη η μέρα με λεπτομέρειες.

Ο μαθητής με μηδενικό άγχος έχει το ίδιο αποτέλεσμα με τον μαθητή που είναι πολύ αγχωμένος!

Πλαστικότητα εγκεφάλου εφήβων

Χρειάζονται περίπου δύο μήνες για πλήρη προσαρμογή σε καινούρια βιολογικά και γνωστικά δεδομένα (π.χ. για να υιοθετήσει έναν καινούριο τρόπο διαβάσματος).

Νέα μάθηση: πρωινές ώρες

Επανάληψη: απογευματινές ώρες

Τεχνική Pomodoro: όταν διαβάζουμε για πολλές ώρες συνεχόμενα, είναι αποθαρρυντικό. Χρειάζονται διαλείμματα.

Άλλαξε τη σειρά ή τον τρόπο που μελετάς κάθε μάθημα:

  • Χημεία → Αγγλικά
  • Έκθεση → Φυσική
  • Μαθηματικά → Ιστορία

Ο ύπνος πριν και μετά την μελέτη βοηθά στην καλύτερη λειτουργία μάθησης και μνήμης.

Δώσε κίνητρο στον εαυτό σου να απολαύσεις την επιλογή σου.

  • Βρες φίλους
  • Αθλήσου
  • Αλληλεπίδρασε με άτομα που περνάς καλά

Πώς λειτουργεί το ίντερνετ;

Το ίντερνετ ως σύμμαχος

  • Ενημέρωση, πληροφόρηση
  • Ψυχαγωγία

Το ίντερνετ ως εχθρός

  • Εθισμός= μορφή ενόχλησης-εξάρτησης
  • Ανάγκη εκτεταμένης παραμονής
  • Αποτυχείς προσπάθειες ελέγχου χρήσης

 Ψυχραιμία & Γνώση – Ενημέρωση & Εκπαίδευση

  • Γονικός έλεγχος – Αποφυγή χρήσης διαδικτύου ως επιβράβευση
  • Εξωσχολικές δραστηριότητες Είναι σημαντικό να συνδυάσουμε το διάβασμα με κάποια δραστηριότητα
  • Επικοινωνία με φίλους
  • Ενασχόληση με κάποιο άθλημα, ώστε να ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους, να έχουν εικόνα του εαυτού τους και να μην κρίνονται μόνο για τον ρόλο τους ως μαθητές

Ποια είναι η επιρροή της κατάθλιψης;

Κατάθλιψη στην εφηβεία

  • Προβλήματα ύπνου και διατροφής
  • Έλλειψη κινήτρων και ενδιαφερόντων
  • Δυσκολία σκέψης
  • Κούραση
  • Παθητική στάση
  • Αντιδράσεις τρομερού εκνευρισμού-θυμού-εχθρότητας
  • Αίσθημα αναξιότητας και ενοχής
  • Κοινωνική απόσυρση
  • Σκέψεις θανάτου

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Γονείς ως σύμμαχοι

  • Υποστήριξη-εμψύχωση.
  • Σεβασμός στην προσπάθεια του παιδιού.
  • Υποστηρικτικές συζητήσεις.
  • Όταν μας το ζητά το παιδί, τότε πηγαίνουμε κοντά του. Δε χρειάζεται να είμαστε συνεχώς από πάνω του.

Μιλήστε για τη «ζωή μετά» τις εξετάσεις!

 

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση