Πότε τα παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες δυσγραφίας;

Η γραφή είναι μια αναπτυξιακή διαδικασία που περιλαμβάνει κινητικές, αντιληπτικές και γνωστικές δεξιότητες που απαιτούνται για να μεταφέρουμε τη σκέψη μας γραπτά με σύμβολα ή λέξεις. Για να ορίσουμε πως κάποιος δεν εμφανίζει δυσκολίες στην γραφή , θα πρέπει το γράψιμο του να έχει  ταχύτητα , άνεση και να είναι ευανάγνωστο.

Δυσγραφία συναντάμε  όταν παρατηρήσουμε πως κάτι από τα παρακάτω δεν συμβαίνει:

καλή στάση σώματος ( π.χ δεν χυνεται στο τραπέζι προς την μια πλευρά, δεν στηρίζει τους αγκώνες πανω στο τραπέζι)

Σωστή τοποθέτηση άνω άκρων

έχει σταθεροποιηθεί η προτίμηση χεριού που γράφει (δεξί ή αριστερό)

καλή τριποδική λαβή

καλή κινητικότητα δακτύλων

σωστή τοποθέτηση χαρτιού ,στο κέντρο του σώματος του παιδιού με ελάχιστα μια μικρή κλίση (πέρασμα μέσης γραμμής)

ευχέρια

ταχύτητα

ευαναγνωσία

σωστή φορά γραμμάτων

καλό φορμάρισμα γραμμάτων

σωστές και σταθερές αποστάσεις μεταξύ γραμμάτων ή λέξεων

σταθερό μέγεθος  γραμμάτων

τα γράμματα πατάνε πάνω στη γραμμή του τετραδίου

δεν ξεχνά γράμματα ή συλλαβές

δεν μπερδεύει κεφαλαία με μικρά γράμματα

χρησιμοποιεί τονισμό

σωστή αντιγραφή

δεν  παρατηρείται καθρεπτισμός (π.χ  να μπερδεύει το 3 με το ε)

υπάρχει ευθειασμός  κατά το γράψιμο

δεν καθυστερεί  λόγω συγκέντρωσης ή μνήμης  να γράψει τα κείμενα είτε καθ υπαγόρευσή είτε με αντιγραφή

αυτοδιόρθωση

Συμβουλές:

Δεν εμπλέκουμε τα παιδιά από πολύ μικρά  (2-  3,5 ετών) σε δομημένες προγραφικές δραστηριότητες, τα παροτρύνουμε να ζωγραφίζουν, τους δίνουμε την ευκαιρία να ζωγραφίσουν αρχικά με δακτυλομπογιές,  νερομομπογιές και πινέλα, ζωγραφική και προγραφικές σε πίνακα. Επίσης τα εμπλέκουμε με παιχνίδια που θα τα βοηθήσουν στον οπτικοκινητικό συντονισμό (π.χ περασμα χαντρών σε κορδονι) , κινητικέ παιχνίδια για τον συντονισμό του σώματος τους και την ανάπτυξη του προσανατολισμού τους.  Επίσης θα πρέπει  να υπάρχει το σωστό ύψος τραπεζιού και καθίσματος (π.χ τα πόδια να ακουμπούν στο πάτωμα και τα γόνατακαι η λεκάνη να είναι σε ορθή γωνία) ,ακόμα σωστό ύψος σύλληψης του μολυβιού(να μην κρατούν πολύ χαμηλά στο ύψος σχεδόν της μύτης του το μολύβι).

 

Η Εργοθεραπεύτρια

Αριστέα Μπουλούγαρη

Συνεργάτης του Κέντρου ‘’Εξέλιξη’’

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση