Πώς μπορεί να ενισχύσει τις κοινωνικές δεξιότητες ο συνοδός παράλληλης στήριξης;
Ένας βασικός τομέας στο σχεδιασμό εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος υποστήριξης μαθητών με παράλληλη στήριξη είναι η κοινωνικοποίηση και η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Η παρουσία του συνοδού μέσα στο σχολικό περιβάλλον είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα και μειονέκτημα ταυτόχρονα για τον μαθητή. Η παρουσία ενός ενήλικα μπορεί να λειτουργήσει κάποιες φορέας ανασταλτικά στην κοινωνικοποίηση των μαθητών. Ο συνοδός όμως επιλέγει τον τρόπο που θα ενισχύσει την κοινωνικότητα του μαθητή μέσω της εφαρμογής κατάλληλων μεθόδων και τεχνικών .
Προτείνεται λοιπόν:
- Aξιοποιήστε συμμαθητές και την μέθοδο διαμεσολάβησης συμμαθητών.
- Δημιουργήστε κύκλους φίλων χρησιμοποιώντας τα δικά του ενδιαφέροντα και δυνατότητες (Βογινδρούκας, 2005) .
- Καθορίστε ποιος από το εκπαιδευτικό προσωπικό θα συνηγορεί για το μαθητή, θα επιλύει τα προβλήματα και θα τον διευκολύνει. Τονίζεται ότι δεν πρέπει να είναι πάντα ο συνοδός παράλληλης στήριξης το πρόσωπο βοήθειας.
Η τεχνική social stories αποτελεί σημαντικό και βοηθητικό εργαλείο για κατανόηση κοινωνικών καταστάσεων. Θα βοηθούσε πολύ αν υπήρξε εξατομίκευση σε κοινωνικές ιστορίες, δίνοντας συγκεκριμένες καταστάσεις και τονίζοντας την περιγραφή κατάλληλων συμπεριφορών.
Επίσης, για την μείωση ανεπιθύμητων και μη κοινωνικά αποδεκτών συμπεριφορών, προτείνετε να επικεντρώστε στην αλλαγή των μη αποδεκτών συμπεριφορών και να αγνοείτε εκείνες που είναι απλά «περίεργες».
Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών