Φιλικές τάξεις για παιδιά με Δυσλεξία!!!

Αλλαγές που μπορούν να γίνουν στο φυσικό περιβάλλον:

 

  • Να υπάρχει στο χώρο μια ήσυχη γωνιά. Η κατοχή αυτής της περιοχής θα μειώσει το θόρυβο. Μειώνοντας τους περισπασμούς, οι μαθητές με δυσλεξία έχουν ένα χώρο στον οποίο μπορούν να διαβάζουν και να συγκεντρώνονται στο μάθημα της τάξης. Για τους μαθητές με δυσλεξία που εκδηλώνουν σημάδια άγχους μπορεί να είναι ένα μέρος, όπου εκτονώνεται η νευρικότητα και η στενοχώρια.
  • Να υπάρχουν αναλογικά και ψηφιακά ρολόγια στον τοίχο, το ένα δίπλα στο άλλο. Αυτό θα βοηθήσει τους μαθητές να βλέπουν την ώρα και με τους δύο τρόπους, συνδέοντας την ψηφιακή με την αναλογική ώρα.
  • Να υπάρχει χώρος στον πίνακα για να γράφονται οι καθημερινές πληροφορίες. Στο ίδιο σημείο του πίνακα καθημερινά να γράφονται η μέρα και η ημερομηνία. Καλό θα ήταν να υπάρχει και επιπλέον χώρος, έτσι ώστε να γράφονται εκεί και οι εργασίες για το σπίτι. Όλα αυτά με μεγάλα γράμματα για να εντοπίζονται εύκολα από τα παιδιά με δυσλεξία.
  • Να χρησιμοποιούνται λέξεις που ακούγονται συχνά και πληροφορίες που υπάρχουν στο χώρο. Για νεότερα παιδιά θα μπορούσε να είναι η αλφαβήτα, για μεγαλύτερα οι μέρες της εβδομάδας και για ακόμη μεγαλύτερα οι λέξεις του πρόσφατου λεξιλογίου τους. Αυτό βοηθάει στη βελτίωση της μνήμης και επιτρέπει στα παιδιά με δυσλεξία να είναι συγκεντρωμένα. Για τα μικρότερα παιδιά,  καλή είναι η χρήση εικόνων για να τη συνδέουν με τη λέξη.
  • Να κάθονται σε θέση κοντά στο δάσκαλο. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι θα πρέπει να βρίσκονται στο πρώτο θρανίο, αλλά θα πρέπει ο δάσκαλος να βρίσκεται εντός του οπτικού τους πεδίου. Επίσης καλό θα ήταν να τοποθετούνται μακριά από ομιλητικά παιδιά έτσι ώστε να αποφεύγονται οι διασπάσεις.

 

Διδακτικές μέθοδοι

 

  • Χρησιμοποιείτε πιο αργό λόγο και απλούστερες προτάσεις. Οι μαθητές με δυσλεξία, μπορεί να χρειάζονται περισσότερο χρόνο να επεξεργαστούν μια πληροφορία, οπότε χρησιμοποιείτε παύσεις,  καθώς τους μιλάτε για να τους δίνετε χρόνο να σκεφτούν. Με παραδείγματα και οπτικές αναπαραστάσεις τους βοηθάτε στην κατανόηση.
  • Παρέχετε φύλλα εργασίας για την οργάνωση των εργασιών που έχουν για το σπίτι. Καλό θα ήταν να υπάρχου πρότυπα διαφορετικού είδους, έτσι ώστε ο μαθητής να επιλέγει αυτό που του ταιριάζει για την προετοιμασία του σε γραπτό λόγο.
  • Δεν είναι απαραίτητο ένας μαθητής με δυσλεξία να διαβάζει δυνατά στην αίθουσα. Αν ο μαθητής θελήσει ο ίδιος, τον αφήνουμε. Αν θελήσετε να δώσετε την ευκαιρία σ’ ένα μαθητή να διαβάσει θα μπορούσατε να του έχετε δώσει κάποιες παραγράφους να κάνει εξάσκηση στο σπίτι, για να είναι έτοιμος.
  • Αναμιγνύετε διάφορους τρόπους για να δείξει ο μαθητής τη γνώση του πάνω στο θέμα. Χρησιμοποιείτε παρουσιάσεις με προτζέκτορες ή άλλα μέσα, τοιχοκολλημένες σημειώσεις και συζητήσεις για να βοηθάτε το παιδί να συμμετέχει χωρίς να νιώθει ντροπή ή αποτυχία.
  • Χρησιμοποιείτε πολυαισθητηριακές τεχνικές. Οι μαθητές με δυσλεξία μαθαίνουν πιο γρήγορα όταν ενεργοποιούνται περισσότερες από μία αισθήσεις τους. Τα έργα τέχνης, τα σκετσάκια και οι δραστηριότητες με τα χέρια , όπως και η χρήση οπτικοακουστικών μέσων  είναι πολύ βοηθητικές.

 

 

Βιβλιογραφία

 

Μαριδάκη-Κασσωτάκη Α. (2011) .Δυσκολίες μάθησης.Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση.  Αθήνα : Διάδραση .

Πόρποδας, Κ. ∆. (2003). Η µάθηση και οι δυσκολίες της (γνωστική προσέγγιση). Πάτρα.

Σαµαρτζή, Σ. (1995). Εισαγωγή στις γνωστικές λειτουργίες. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση

 

 

 

 

ΗΕιδικήΠαιδαγωγός

ΗλιοπούλουΜάρθα  

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση