Αρχές Διαφοροποιημένης Μάθησης
	
	Της Μάρθας Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών
Υπεύθυνη στο Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’
Διαφοροποιημένη Μάθηση
Διαφοροποιώ σημαίνει αλλάζω , τροποποιώ μα πάνω από όλα σημαίνει προσαρμόζω . Με αυτή την αρχή σχεδιάζονται τα προγράμματα διαφοροποιημένης μάθησης που γίνονται με γνώμονα όλα τα παιδιά και απευθύνονται σε κάθε παιδί ξεχωριστά. Η ατομικότητα και ο διαφορετικός τρόπος μάθησης του κάθε παιδιού αποτελεί τη βάση της διαφοροποιημένης μάθησης και των προγραμμάτων της.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία λοιπόν βασίζεται στις θεωρίες της εποικοδόμησης της μάθησης (constructivism) και της αλληλεπίδρασης (Vygotsky,1998). Η γνώση οικοδομείται, κτίζεται σε προηγούμενες- προαπαιτούμενες για το συγκεκριμένο επίπεδο. Η ύλη αναλύεται σε βασικές γνώσεις (του μαθήματος που διδάσκουμε) και προαπαιτούμενες γνώσεις (αυτές που είναι απαραίτητες για την υποστήριξη των βασικών).
Η διαφοροποίηση σε μια τάξη
Γλώσσα
- Περιεχόμενο: αναγνωστικό υλικό με διάφορα επίπεδα αναγνωστικής ικανότητας
 - Ακουστική μορφή γραπτού κειμένου(CD)
 - Καρτέλες λεξιλογίου- ορθογραφίας (ανάλογα με το μαθησιακό επίπεδο)
 - Έννοιες: παρουσίαση με ακουστικά και οπτικά μέσα
 - Μικρές ομάδες
 
Προτείνονται επίσης :
- διαβαθμισμένες δραστηριότητες με τις ίδιες έννοιες και δεξιότητες, αλλά με διαφορετικά επίπεδα υποστήριξης, δυσκολίας ή πολυπλοκότητας.
 - Χειροπιαστά αντικείμενα
 - Αλλάζουμε τα χρονικά περιθώρια σε όλους για υποστήριξη των μαθητών που δυσκολεύονται.
 - Επιλογές έκφρασης αυτών που έμαθαν: (κουκλοθέατρο, γράμμα, πόστερ κτλ.)
 - Ατομική ή ομαδική δουλειά για τη δημιουργία ενός προϊόντος
 
Βοηθητικές τεχνικές για πραγματοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι :
- Ανεξάρτητες έρευνες
 - Έρευνες με τους φίλους
 - Μαθησιακά συμβόλαια
 - Μαθησιακά κέντρα
 - Άγκυρες
 
Η διαφοροποιημένη μάθηση αποτελεί τη βάση της αποτελεσματικής μάθησης. Αξίζει να τη γνωρίσουμε και να την υιοθετήσουμε!