Αρχές Διαφοροποιημένης Μάθησης
Της Μάρθας Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών
Υπεύθυνη στο Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’
Διαφοροποιημένη Μάθηση
Διαφοροποιώ σημαίνει αλλάζω , τροποποιώ μα πάνω από όλα σημαίνει προσαρμόζω . Με αυτή την αρχή σχεδιάζονται τα προγράμματα διαφοροποιημένης μάθησης που γίνονται με γνώμονα όλα τα παιδιά και απευθύνονται σε κάθε παιδί ξεχωριστά. Η ατομικότητα και ο διαφορετικός τρόπος μάθησης του κάθε παιδιού αποτελεί τη βάση της διαφοροποιημένης μάθησης και των προγραμμάτων της.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία λοιπόν βασίζεται στις θεωρίες της εποικοδόμησης της μάθησης (constructivism) και της αλληλεπίδρασης (Vygotsky,1998). Η γνώση οικοδομείται, κτίζεται σε προηγούμενες- προαπαιτούμενες για το συγκεκριμένο επίπεδο. Η ύλη αναλύεται σε βασικές γνώσεις (του μαθήματος που διδάσκουμε) και προαπαιτούμενες γνώσεις (αυτές που είναι απαραίτητες για την υποστήριξη των βασικών).
Η διαφοροποίηση σε μια τάξη
Γλώσσα
- Περιεχόμενο: αναγνωστικό υλικό με διάφορα επίπεδα αναγνωστικής ικανότητας
- Ακουστική μορφή γραπτού κειμένου(CD)
- Καρτέλες λεξιλογίου- ορθογραφίας (ανάλογα με το μαθησιακό επίπεδο)
- Έννοιες: παρουσίαση με ακουστικά και οπτικά μέσα
- Μικρές ομάδες
Προτείνονται επίσης :
- διαβαθμισμένες δραστηριότητες με τις ίδιες έννοιες και δεξιότητες, αλλά με διαφορετικά επίπεδα υποστήριξης, δυσκολίας ή πολυπλοκότητας.
- Χειροπιαστά αντικείμενα
- Αλλάζουμε τα χρονικά περιθώρια σε όλους για υποστήριξη των μαθητών που δυσκολεύονται.
- Επιλογές έκφρασης αυτών που έμαθαν: (κουκλοθέατρο, γράμμα, πόστερ κτλ.)
- Ατομική ή ομαδική δουλειά για τη δημιουργία ενός προϊόντος
Βοηθητικές τεχνικές για πραγματοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι :
- Ανεξάρτητες έρευνες
- Έρευνες με τους φίλους
- Μαθησιακά συμβόλαια
- Μαθησιακά κέντρα
- Άγκυρες
Η διαφοροποιημένη μάθηση αποτελεί τη βάση της αποτελεσματικής μάθησης. Αξίζει να τη γνωρίσουμε και να την υιοθετήσουμε!