Πώς ξεπερνάμε εμπόδια στην μάθηση ;
Πολλά παιδιά δυσκολεύονται τόσο να μάθουν, όσο και να μελετήσουν μαθήματα του σχολείου τους. Κάποια αδυνατούν να ακολουθήσουν οδηγίες που τους δίνονται π.χ για το σχολικό παιχνίδι, για κατασκευές και χειροτεχνίες. Δυσκολεύονται να κατανοούν συμβουλές που τους δίνουν οι γονείς ,οι δάσκαλοι κλπ ,με αποτέλεσμα τα παιδιά συχνά να νιώθουν βαριεστημένα, εκνευρισμένα, λιγότερο έξυπνα, να σωματοποιούν τα αρνητικά συναισθήματα τους με πόνο στο στομάχι και παρουσιάζουν συναισθήματα παραίτησης και απόσυρσης.
Το βασικότερο όμως είναι τα ίδια τα παιδιά να θέλουν να μάθουν. Μέσα από τη θέληση της μάθησης τα παιδιά εισέρχονται στη διαδικασία της μελέτης για να περάσουν στη διαδικασία της μάθησης
Μελετώ : Γνωρίζω και επεξεργάζομαι νέες πληροφορίες!
Μαθαίνω : Καταλαβαίνω καινούρια πράγματα και γνωρίζω καλύτερα τρόπους για να τα υλοποιήσω.
Ξεπερνώντας τα μαθησιακά εμπόδια στην πράξη :
1ο εμπόδιο :Έλλειψη μάζας :Το παιδί δεν βρίσκεται εκεί που είναι το αντικείμενο που μελετά (L.Ron Hurbbard,2012) ,πχ (μαθαίνει για το διάστημα)
Λύση: Βοηθάμε το παιδί να βρει τη μάζα αυτού που μελετά και αν δεν τα καταφέρει του δείχνουμε σχετικές εικόνες, ταινίες, βιβλία και τον φέρνουμε σε επαφή με ανθρώπους που είναι καλοί γνώστες του αναζητούμενου αντικειμένου.
2o εμπόδιο :Παράλειψη ενός βήματος: αφήνω ή δεν κάνω κάτι βήμα προς βήμα λόγω δυσκολίας ή κατανόησής του(L.Ron Hurbbard,2012) πχ(το παιδί αφήνει ένα βήμα από τις οδηγίες στην κατασκευή ενός παιχνιδιού)
Λύση : Το βοηθάμε να βρει τι νόμιζε ότι κατάλαβε καλά ακριβώς πριν μπερδευτεί .Έπειτα, του ξαναδιαβάζουμε αργά αργά τα βήματα ,ανακαλύπτουμε το σημείο που το δυσκόλεψε, του το αναλύουμε με απλά λόγια και έτσι το παιδί περνάει με ευκολία στο επόμενο βήμα.
3o εμπόδιο :Η παρανοημένη λέξη: είναι μια λέξη που το παιδί δεν κατάλαβε ή την κατάλαβε λάθος με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μάθει οτιδήποτε.(L.Hurbbard,2012) πχ(διάβασε μια σελίδα στην ιστορία και στο τέλος δεν θυμάται τι διάβασε ,αυτό σημαίνει ότι κάπου υπήρχε μια παρανοημένη λέξη ,αλλά το παιδί συνέχισε να διαβάζει χωρίς να ξέρει τη σημασία της)
Λύση : 1)Πηγαίνουμε στο σημείο πριν συναντήσει το πρόβλημα και βρίσκουμε την παρανοημένη λέξη.
2) Τη ψάχνουμε στο λεξικό, βλέπουμε όλους τους ορισμούς
3) Δημιουργούμε διάφορες προτάσεις με τη συγκεκριμένη λέξη
4) Επιστρέφουμε στο βιβλίο που διάβαζε το παιδί και ενσωματώνουμε τον ορισμό της λέξης στην πρόταση που υπήρχε η παρανοημένη λέξη.
Να θυμάστε πάντα ότι όλα τα εμπόδια μπορούν να ξεπεραστούν στη μάθηση, αρκεί το παιδί να θέλει να μάθει και να είναι δεκτικό στη βοήθεια που του προσφέρετε.
Βρείτε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και βοηθήστε το να τις λύσει!
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ron Hubbard, L. (2012). Μαθαίνω πως να μαθαίνω. Δανία: NEW ERA Publications International ApS
Παναγιώτα Αντωνίου
Παιδαγωγός