Ας παίξουμε όπως θέλουν τα παιδιά!
Όλοι οι ειδικοί τονίζουν το σημαντικό ρόλο του παιχνιδιού στην ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού , υπάρχουν ποικίλες δραστηριότητες και ερεθίσματα, τα οποία οι γονείς μπορούν να παρέχουν στα παιδιά, ώστε να συμβάλουν στην εξέλιξη της ανάπτυξης τους. Υπάρχει , όμως , πάντα η διάθεση και ο χρόνος από την πλευρά των γονέων; Υπάρχει, πάντα , η υπομονή για μη κατευθυνόμενο παιχνίδι;
Είναι γεγονός ότι συχνά οι γονείς προσπαθούν να εμπλακούν στο παιχνίδι του παιδιού τους, περιορίζοντας τη δική τους φαντασία. Αυτό, μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα και α επηρεάζει τη συμπεριφορά τους.
Ιδιαίτερα ευεργετικό και αναγκαίο είναι το ελεύθερο παιχνίδι, το οποίο είναι ήδη περιορισμένο στο νέο κόσμο της τεχνολογίας. Πρόκειται για αυθόρμητες δραστηριότητες , που δεν είναι δομημένες από κάποιον ενήλικα, δεν ακολουθεί κάποιο σενάριο και δεν έχει κάποιο σκοπό, όπως να μάθει κάτι συγκεκριμένο το παιδί. Ο μοναδικός σκοπός είναι το ίδιο το παιχνίδι.
Ο περιορισμός του ελεύθερου παιχνιδιού μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη του παιδιού:
- Χαμηλότερα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας
- Μη ανεπτυγμένες κινητικές δεξιότητες
- Μη ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες
- Μειωμένη δημιουργικότητα
Θα ήταν καλύτερα, αν:
- Οι γονείς δημιουργούσαν τις συνθήκες για ελεύθερο παιχνίδι
- Υπήρχε περισσότερος χρόνος (τουλάχιστον 40 λεπτά)
- Ενίσχυαν το παιχνίδι στη φύση και στην παιδική χαρά, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες
- Οι γονείς δεν αγόραζαν έτοιμα παιχνίδια, αλλά προωθούσαν τα αυτοσχέδια παιχνίδια από απλά υλικά
Πηγή: Στεφανοπούλου Χ. Η ψυχολογική επίδραση του ελεύθερου και κατευθυνόμενου παιχνιδιού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.