Τι μπορώ να μάθω με ένα παραμύθι στο χέρι;

Παραμύθι Σχολικής Ετοιμότητας

Η αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι λειτουργεί αντιρροπιστικά στην άκαμπτη και ομοιόμορφη φύση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων (της ενιαίας εκπαίδευσης που είναι ίδια για όλους!) που προϋποθέτουν στην πραγματικότητα πως όλα τα παιδιά είναι όμοια κατά την είσοδο τους στο σχολείο, ότι το μυαλό τους λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο και έχουν τις ίδιες ανάγκες  (Κορντιέ 1995).

Μία από τις παραμέτρους της σχολικής ετοιμότητας που χρειάζεται να εκτιμηθεί, είναι η γνωστική-συναισθηματική ωριμότητα του παιδιού για αυτό προκειμένου να φοιτήσει με επιτυχία στην Α΄ Δημοτικού, ένα παιδί χρειάζεται να έχει αναπτύξει και δεξιότητες και γνωστικής και συναισθηματικής φύσης .

Με δεδομένο ότι στην Α΄ Δημοτικού οι απαιτήσεις είναι πολύ περισσότερες και διαφορετικές απ’ ό,τι ήταν στο νηπιαγωγείο, όπου οι δραστηριότητες είναι πιο ελεύθερες, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό οι γνωστικές δεξιότητες του παιδιού να έχουν ωριμάσει αρκετά καθώς στην Α΄ Δημοτικού η γνώση είναι πιο δομημένη. Πλέον αυτά που θα του ζητούνται είναι πολύ πιο σύνθετα και συνδεδεμένα λογικά μεταξύ τους, και μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες, αλληλένδετες μεταξύ τους, επιτυγχάνεται η εμπέδωση. Επομένως, αφού η στοχοθεσία θα είναι διαφορετική, απαιτείται τα παιδιά να έχουν μεγαλύτερη ωριμότητα. Είναι σημαντικό να μπορούν να προσέχουν και να συγκεντρώνονται, να έχουν την ικανότητα να ακολουθούν οδηγίες, όπως επίσης να προσβλέπουν και στην ολοκλήρωση μιας διαδικασίας. Το να μπορεί κανείς να παίρνει ευχαρίστηση από την ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας ή από την επίλυση ενός προβλήματος και να προσβλέπει στην ολοκλήρωση μιας διαδικασίας, θεωρείται βασική προϋπόθεση για μια επιτυχημένη φοίτηση του παιδιού στο σχολείο (Buhler, 1935).

Επιπλέον, εξίσου σημαντικό για το παιδί είναι να έχει κατακτήσει τις έννοιες του χώρου και του χρόνου, γεγονός που θα του δώσει τη δυνατότητα να ασκεί μεγαλύτερο έλεγχο στο  περιβάλλον  του, αφού θα του επιτρέψει να αναπτύξει έναν πιο ενεργητικό ρόλο απέναντι στα πράγματα. Παράλληλα, χρειάζεται να έχει κατακτήσει την ικανότητα για ταξινόμηση, αντιστοίχιση, σειροθέτηση και διατήρηση της ύλης (Ράλλη & Μαριδάκη-Κασσωτάκη 2012). Αυτές οι ικανότητες θα του επιτρέψουν να μπορεί να παρακολουθεί τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στα αντικείμενα και να τα συνδέει μεταξύ τους, αφού, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, στην Α΄ Δημοτικού οι γνώσεις που προσφέρονται βρίσκονται σε λογική συνέχεια.   Όσον αφορά τη συναισθηματική ωριμότητα, το σημαντικότερο ίσως είναι το να έχει αποκτήσει κίνητρο για μάθηση που συνεπάγεται την επιθυμία για όλη αυτή τη διαδικασία.

Πριν μάθει κανείς να γράφει, χρειάζεται πρώτα να θέλει!
Μεθοδολογία

Η μεθοδολογία του παραμυθιού βασίζεται στην ενεργητική μάθηση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σχολικής ετοιμότητας μέσα από την αφήγηση , το θεατρικό παιχνίδι και τη δραματοποίηση. Ο συνδυασμός αφηγηματικού λόγου με την παρουσία της οπτικοποίησης διαμορφώνει κατάλληλα περιβάλλοντα μάθησης στα οποία θα αναπτυχθεί η παρατηρητικότητα , η δυνατότητα συγκέντρωσης ,η ανάπτυξη της φαντασίας ,ο δημιουργικός τρόπος σκέψης.

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»

Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας, Τηλ. 27310 81050 /6978733472

Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Τηλ.27310 82009

Κεντρικό Υποκατάστημα Μολάων (Πλησίον Παιδικού Σταθμού): Τηλ. 27320 23421

Site: www.kentro-exelixi.gr

E-mail: [email protected]

Fb: Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου Εξέλιξη

Instagram: kentro_exelixi

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση