Η όμορφη εκδοχή της μάθησης

Η όμορφη εκδοχή της μάθησης

Οι πρώτες καλοκαιρινές ζέστες έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Το ρολόι σημαίνει την ώρα και το τελευταίο κουδούνι μιας δύσκολης και γεμάτης ανακατατάξεις χρονιάς ηχεί. Οι πόρτες των σχολείων ανοίγουν, τα προαύλια αδειάζουν και οι μαθητές αφήνουν πίσω τους το καθημερινό πρόγραμμα και τις σχολικές υποχρεώσεις και είναι έτοιμοι να αφεθούν στη γλυκιά καλοκαιρινή ραστώνη.

Σχολείο πλέον γίνεται το σπίτι, η πλατεία του χωριού ή της πόλης, η θάλασσα, το βουνό και η εξοχή. Βιβλίο γίνεται το παιχνίδι και γνώση η εμπειρία και η κοινωνική επαφή. Το τέλος των σχολικών υποχρεώσεων και η έναρξη των διακοπών δεν σημαίνει ότι η παίδευση, η απόκτηση γνώσεων και κοινωνικών δεξιοτήτων περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Ποιος τρόπος φαντάζει ιδανικότερος να μάθει ένα παιδί τη σημασία της Φυσικής, από το να δει από κοντά ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον, από το να κάνει μία κατασκευή με τους φίλους του, από το να παρατηρήσει τα αστέρια στον νυχτερινό ουρανό από το μπαλκόνι του ή από την κατασκήνωση που μπορεί να βρίσκεται; Πώς μπορεί να ξεχάσει τη Γεωγραφία, που διδάχθηκε στο σχολείο, αν καταφέρει να επισκεφθεί τα μέρη που είδε στους χάρτες, αν προσπαθήσει να εντοπίσει τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα με μία πυξίδα, αν διαπιστώσει μόνο του την τεράστια ακτογραμμή που ο μικρός αλλά σπουδαίος τόπος μας διαθέτει;

Και όσον αφορά  την Ιστορία, η επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, φαντάζει ως ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος για να αντιληφθεί, ότι το μάθημα αυτό δεν περιορίζεται στη στείρα απομνημόνευση ανούσιων πληροφοριών γραμμένων σε ένα βιβλίο, αλλά ότι πρόκειται για κάτι ζωντανό, κάτι που βιώνουμε στην καθημερινότητά μας. Υπάρχει γύρω μας και καθορίζει όχι μόνο το παρελθόν μας αλλά και το μέλλον μας. Παιχνίδια σε πλατείες κι αλάνες, ενισχύουν τις κοινωνικές του δεξιότητες και ταυτόχρονα το οριοθετούν, αναγκάζοντάς το να ρυθμίζει τη συμπεριφορά του στο πλαίσιο των κανόνων του παιχνιδιού.

Και τι γίνεται με τα βασικά μαθήματα; Πώς μπορεί το παιδί να ενισχύσει τις γνώσεις του στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά έξω από τους τοίχους της σχολικής τάξης, τα βιβλία και τα τετράδια; Η απάντηση δίνεται από τα ίδια τα παιδιά, όταν τα ακούσεις να κάνουν απαρίθμηση ανά πέντε καθώς παίζουν κρυφτό. Όταν υπολογίζουν πόσα χρήματα χρειάζονται, για να αγοράσουν ένα παγωτό από το μαγαζάκι της πλατείας ή όταν μετρούν την ώρα που τους απομένει, για να γυρίσουν το βράδυ στο σπίτι μετά από μια γεμάτη ημέρα δημιουργικού παιχνιδιού.

Εντυπωσιάζεσαι με το πόσες νέες λέξεις μπορούν να εντάξουν στο λεξιλόγιό τους μέσα από δημιουργικές εξωτερικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία φυτολογίου ή η εξερεύνηση ενός βουνού. Η αφήγηση ιστοριών, εμπνευσμένων από το συνεχές ταξίδι των σύννεφων ή από το όμορφο θαλασσινό τοπίο αποτελεί εγγύηση για την ενίσχυση της φαντασίας τους, της δημιουργικότητάς τους και των δεξιοτήτων διήγησης, που είναι βασικές για τη βελτίωση της γραπτής έκφρασης.

Τα σχολεία μπορεί να έκλεισαν, ώστε οι μαθητές να αποφορτιστούν και να ξεκινήσουν με νέα διάθεση τη νέα χρονιά, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι και η απόκτηση γνώσεων κι εμπειριών σταματά. Ο κόσμος γύρω μας είναι ένα μεγάλο σχολείο, που  προσφέρει γνώσεις απαραίτητες για την ενίσχυση των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων των παιδιών. Παίξτε, ταξιδέψτε, ανακαλύψτε, βγείτε στη φύση και τα οφέλη θα είναι αναμφισβήτητα.

Δημάκος Γεώργιος

Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

 

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση