ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ: ΕΝΑ ΔΩΡΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

Η οικογένεια είναι η πρώτη κοινωνική ομάδα, στην οποία εντάσσεται ένα παιδί από την στιγμή της γέννησης του. Επομένως, είναι και αυτή που θα καθοδηγήσει το παιδί στα πρώτα στάδια της ζωής του και θα επηρεάσει σημαντικά τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του.

Η οικογένεια, για όλα τα παιδιά, αλλά και ειδικότερα για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παίζει καθοριστικό ρόλο στην καλή ψυχολογική τους κατάσταση. Απαραίτητο είναι, λοιπόν, να δημιουργεί  ένα περιβάλλον, μέσα στο οποίο τα λάθη και οι αποτυχίες δεν είναι μόνο αποδεκτές, αλλά και αναμενόμενες.

Πιο συγκεκριμένα, οι γονείς είναι σημαντικό:

  • Να καλλιεργήσουν στα παιδιά ότι τα λάθη οφείλουν να λειτουργούν ως ευκαιρίες για μάθηση.
  • Να διαχωρίζουν τα δικά τους όνειρα και επιθυμίες, από αυτά των παιδιών τους.
  • Να αξιολογούν όχι το αποτέλεσμα αλλά την προσπάθεια του παιδιού, επαινώντας έστω και τις μικρές επιτυχίες.
  • Να μη γίνεται σύγκριση του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες με άλλα παιδιά (αδέρφια ή συμμαθητές) που έχουν επιτυχίες, πιστεύοντας ότι έτσι θα το κινητοποιήσουν.
  • Να κρατάνε μια σταθερή στάση, χωρίς υπερπροστατευτισμό ή υπερβολική αυστηρότητα, καθοδηγώντας έτσι το παιδί βήμα βήμα και εντάσσοντάς το στα όρια ενός συστήματος αρχών και αξιών.
  • Να λένε στα παιδιά τι να κάνουν και όχι τι να μην κάνουν, δίνοντας έτσι κίνητρο για δράση, χωρίς να τα αποτρέπουν. Στόχος εξάλλου, είναι να χτίσουν επάνω στις δυνάμεις του παιδιού και όχι να μεγεθύνουν τις αδυναμίες του.
  • Να παρέχουν από την αρχή της ημέρας θετικούς ενισχυτές (αμοιβή) στο παιδί, το οποίο θα πρέπει, επιδεικνύοντας την επιθυμητή συμπεριφορά, να τους διατηρήσει. Σε αντίθετη όμως, περίπτωση οι αμοιβές να αφαιρούνται.
  • Να αφιερώνουν αρκετό χρόνο στο παιδί, για να διατηρήσουν τη σχέση τους ζωντανή και λειτουργική.
  • Να γνωρίσουν ότι η ψυχική υγεία και η ομαλή εξέλιξη του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες εξασφαλίζονται μέσα από την ικανοποίηση μιας σειράς αναγκών που έχει κάθε παιδί και αυτές είναι ανάγκη για αγάπη, ασφάλεια, νέες εμπειρίες, αναγνώριση, ανάληψη ευθυνών, όρια, αυτοέλεγχο, ένταξη σε ομάδα, υποστήριξη.

Συνεπώς, γίνεται κατανοητό ότι η οικογένεια μπορεί να λειτουργήσει ως δώρο για ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, χτίζοντας μια σχέση αγάπης και εμπιστοσύνης, αποδεχόμενη τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες του  και στηρίζοντάς το σε όλα του τα βήματα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Νίκος Τομαράς (2015).Μαθησιακές Δυσκολίες: Ισότιμες ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Παρασκελίδου Εύα

Παιδαγωγός

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση