Πώς αντιμετωπίζουμε τον εθισμό των παιδιών μας στο Διαδίκτυο;

Πώς αντιμετωπίζουμε τον εθισμό των παιδιών μας στο Διαδίκτυο;

«Η κοσμογονία του Διαδικτύου μπορεί να καταλήξει εξαρτησιογονία στα παιδιά μας»

Ο ερχομός του διαδικτύου (internet) στην καθημερινότητά μάς άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο πληροφορούμαστε, ψυχαγωγούμαστε και επικοινωνούμε. Το  40% περίπου των νέων δηλώνει εθισμένο στις ψηφιακές συσκευές, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των τάμπλετ και των έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones) (Chibbaro, Ricks, & Lanier, 2019). Με την αυξανόμενη ενσωμάτωση της τεχνολογίας και του διαδικτύου, ολοένα και περισσότεροι γονείς, και εκπαιδευτικοί παράγοντες με κοινές ανησυχίες ως προς τον εθισμό στο διαδίκτυο καλούνται να συνεργαστούν για την πρόληψή και αντιμετώπισή του φαινομένου.

Τι χρειάζεται να ξέρω για να καταλάβω πως το παιδί μου έχει εθιστεί στο διαδίκτυο; Το παιδί μου πιθανότατα να έχει εθιστεί στο διαδίκτυο, όταν εμφανίζει τα εξής συμπτώματα:

  • Προσπαθεί μάταια να ελέγξει την συμπεριφορά του.
  • Παραμελεί του φίλους και την οικογένεια του.
  • Χάνει τον ύπνο του για να παραμένει συνδεδεμένος.
  • Είναι ανειλικρινές και ψεύδεται απέναντι στους άλλους.
  • Αισθάνεται τύψεις, ενοχές, άγχος ή κατάθλιψη ως αποτέλεσμα της διαδικτυακής συμπεριφοράς.
  • Σημειώνει σωματικές επιπτώσεις όπως αύξηση ή απώλεια βάρους, πόνους στη μέση, πονοκεφάλους, σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.
  • Αποσύρεται από άλλες, ευχάριστες δραστηριότητες.

Ο ρόλος του γονέα στη διαχείριση που το παιδί οφείλει να κάνει στην χρήση διαδικτύου είναι καίριας, αν όχι κατεξοχήν σημασίας. Τι μπορώ, λοιπόν, να κάνω ως γονέας εάν το παιδί µου αντιμετωπίζει πρόβλημα µε τη χρήση του υπολογιστή;

  • Είναι σημαντικό να µη χρησιμοποιείται η πρόσβαση στο Διαδίκτυο ως ανταμοιβή μιας καλής συμπεριφοράς του παιδιού ή να απαγορεύεται ως τιμωρία.
  • Όπως προαναφέρθηκε, τα παιδιά αντιμετωπίζουν πλείστα προβλήματα στην πραγματική ζωή (π.χ. άγχος, κατάθλιψη, δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις) και ωθούνται να ξοδεύουν συνεχώς περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο. Είναι καθήκον μας να εντοπίσουμε τα προβλήματα αυτά και να ζητήσουμε βοήθεια.
  • Ας εξερευνήσουμε τις δικές µας διαδικτυακές συνήθειες, καθώς ως γονείς αποτελούμε από τα πιο σημαντικά πρότυπα προς μίμηση.
  • Καλό είναι να έχουμε τους υπολογιστές που έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο µάκριά από τα υπνοδωμάτια των παιδιών και σε κοινόχρηστους χώρους, ώστε να επιβλέπουμε τις ώρες που δαπανούν. Ειδικά για τα παιδιά μικρής ηλικίας είναι καλό να εγκαταστήσουμε φίλτρα γονικού ελέγχου σε όλες τις συσκευές που συνδέονται στο διαδίκτυο.
  • Ας ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ασχολούνται µε νέες δραστηριότητες και χόµπι που δεν περιλαμβάνουν τον υπολογιστή και ας ενθαρρύνουμε τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις.

 

Ο εθισμός στο Διαδίκτυο αποτελεί μία αμφιλεγόμενη ψυχική διαταραχή, και αποτελεί ακόμα αντικείμενο αντιπαράθεσης στην επιστημονική κοινότητα. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί, γονείς και επαγγελματίες ψυχικής υγείας συμφωνούν πως πρόκειται για ένα υπαρκτό και ανησυχητικό φαινόμενο, το οποίο οδηγεί σε σοβαρές και μακροπρόθεσμες ψυχοσωματικές επιπτώσεις.  Οι παραπάνω παράγοντες δρουν σημαντικά προκειμένου να εξασφαλιστεί η υγιής ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού/εφήβου που παρουσιάζει σημάδια εξάρτησης από το διαδίκτυο.

Βιβλιογραφία

Addiction Center 2021. 5 Types of Internet Addiction-Get Help Today-Addiction Center. [online] Ανάκτηση από https://www.addictioncenter.com/drugs/internet-addiction/

Chibbaro, J.S., Ricks, L., & Lanier, B. (2019). Digital awareness: A model for school counselors. Journal of School Counseling, 17(22). Ανάκτηση από http:/www.jsc.montana.edu/articles/v17n22.pdf

Webroot.com. 2021. Internet Addiction Disorder: What Can. [online] Ανάκτηση από https://www.webroot.com/us/en/resources/tips-articles/internet-addiction-what-canparents-do

Σιώμος, Κ. & Αγγελόπουλος, Ν. (2008). Διαταραχή εθισμού στο διαδίκτυο. Ψυχιατρική 9(1), 52-28.

Safer Net for Kids: https://saferinternet4kids.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση