Στρατηγικές Ευχέρειας Ανάγνωσης

Διαβάζοντας, ακούγοντας και παρακολουθώντας τους άλλους να διαβάζουν δυνατά, οι μαθητές αναπτύσσουν την ευχέρεια στην ανάγνωση.

Δυνατή Ανάγνωση

Προτείνεται λοιπόν :

  • Παρέχει ένα θετικό αναγνωστικό rolemodel (το παιδί αλληλεπιδρά με τις εικόνες, με τον δάσκαλο, διότι η δυνατή ανάγνωση με διαφορετικές εκφράσεις κάνει τους χαρακτήρες να παίρνουν διαφορετικές φωνές)
  • Παρέχει νέα πληροφορία
  • Η ανάγνωση γίνεται πιο διασκεδαστική
  • Αναπτύσσει το λεξιλόγιο
  • Παρέχει παραδείγματα καλών και σωστών προτάσεων και γραμματική
  • Δίνει την δυνατότητα στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με βιβλία, που διαφορετικά μπορεί να μην ερχόντουσαν.
  • Παρέχει την δυνατότητα  να γίνεται συζήτηση στο περιεχόμενο του βιβλίου.
  • Τα παιδιά επιλέγουν  στον ελεύθερό τους χρόνο βιβλία, τα οποία είναι οικεία σε εκείνα, τα οποία έχουν ξανά ακούσει, 3 φορές περισσότερο από ότι βιβλία που δεν έχουν διαβαστεί σε εκείνα.

 

Επαναλαμβανόμενη ανάγνωση (repeated reading)

  • Ενισχύει την μνήμη των παιδιών και βασίζεται στην ιδέα ότι  όσο το παιδί έρχεται σε επαφή με το επαναλαμβανόμενο αναγνωστικό κείμενο, τόσο περισσότερο αποκτά ευχέρεια  και αυτοπεποίθηση. Επίσης, του δίνεται η ευκαιρία να εξασκείται να βρίσκει πιο εύκολα τις άγνωστες λέξεις, καθώς ανακαλεί από την μνήμη του, τις γνωστές λέξεις.

     Διαδικασία:

  • Διαβάζει μικρές  κατανοητές ιστορίες πολλές φορές, μέχρι να επιτευχθεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ευχέρειας. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται με ένα νέο κείμενο. Το πλάνο σε αυτήν την διαδικασία είναι ο μαθητής να έρχεται σε επαφή με ιστορίες  μήκους 50 – 200 λέξεις, μέχρι να αποκτήσει ένα βαθμό ευχέρειας (περίπου 85 λέξεις το λεπτό) και με ένα μέσο όρο αναγνώρισης λέξεων (περίπου 90% αναγνώρισης λέξεων). Όταν ένας μαθητής διαβάζει με την ακριβή  καθοδήγηση του δασκάλου, οι άγνωστες λέξεις ανακοινώνονται από τον δάσκαλο. Για την κατανόηση, προωθείται και η συζήτηση γύρω από το βιβλίο.

Η αναγνωστική ευχέρεια χρειάζεται σύστημα και δομημένο πρόγραμμα παρέμβασης.

 

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Ειδική παιδαγωγός/φιλόλογος

MASpecialEducation/B.T.E.CEdexcel

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση