Τί είναι το Messy Play;

Τί είναι το Messy Play;

Messy(ή Sensory) Play σημαίνει το αισθητηριακό παιχνίδι που λερώνει. Είναι ο φυσικός τρόπος παιχνιδιού, όπου τα παιδιά (κάθε αναπτυξιακού σταδίου) χρησιμοποιούν υλικά που απευθύνονται σε όλες τις αισθήσεις τους ( όπως χώματα, λάσπες, πηλός κ.ά.), γεγονός που συμβάλλει στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη του νου. Η διέγερση όλων των αισθήσεων συνθέτει μια πλήρη εικόνα του εαυτού και του κόσμου γύρω του.

Ποια είναι τα υλικά του Messy Play;

Η λίστα των υλικών είναι πραγματικά ατελείωτη. Κάποια από αυτά αποτελούν:

  • Τα πιο υγρά: Αφρός, δακτυλομπογιές, κόλλα, σαπουνόφουσκες, βρεφικό λάδι, νερό, ζελέ, γιαούρτι
  • Τα μαλακά: Πηλός, λάσπη, ζυμάρι, πλαστελίνες, αφρός, μπάλες, μπαλόνια, μαγειρεμένα ζυμαρικά
  • Τα πιο στεγνά: Άμμος, κραγιόνια, χαρτιά, υφάσματα, πέτρες, κοχύλια, φύλλα, αλεύρι, δημητριακά, ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι

Ποια οφέλη απορρέουν από το Messy Play; 

  • Προσωπική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη:
  • Ενισχύονται  η αυτοπεποίθηση, η αυτοεκτίμηση και η αυτονομία του παιδιού, καθώς αναλαμβάνει πρωτοβουλίες σχετικά με την δραστηριότητα που θέλει να επιτελέσει και ποια υλικά να επιλέξει χωρίς περιορισμούς και ανταγωνισμό.
  • Βελτιώνεται η συγκέντρωση του, εφόσον απορροφάται για αρκετή ώρα από το παιχνίδι του και αναπτύσσονται δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και σχεδιασμού.
  • Μέσω του παράλληλου παιχνιδιού με ενήλικες και με άλλα παιδιά, εξασκούνται οι δεξιότητες παρατήρησης, αλληλεπίδρασης και συνεργασίας.
  • Προωθείται ο αυτοσεβασμός και ο σεβασμός για τους άλλους.
  • Του δίνεται η ελευθερία να εκφράσει τα συναισθήματα του(τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά), τις σκέψεις και τις εμπειρίες του, με υγιείς τρόπους, όπως μέσα από το χρώμα, τις υφές και τα σχήματα,
  • Επικοινωνία και ανάπτυξη του λόγου:
  • Καθώς παίζουν, ενισχύεται η λεκτική και η μη λεκτική επικοινωνία καθώς κάνουν ερωτήσεις για πράγματα που θέλουν να μάθουν και εξηγούν τις ενέργειές τους.
  • Μέσα από την παρατήρηση του κόσμου γύρω τους, διακρίνουν διαφορές και ομοιότητες και μπορούν να τις περιγράφουν.
  • Ενθαρρύνονται οι δεξιότητες της σκέψης και της αφήγησης, ακόμα και του γραπτού λόγου.
  • Κινητική και γνωστική ανάπτυξη:
  • Αποκτά τον έλεγχο του σώματός του, ευστάθεια και ισορροπία, καθώς μεταφέρει, αδειάζει ή γεμίζει.
  • Βελτιώνεται ο συντονισμός ματιού-χεριού
  • εξασκείται η λεπτή και αδρή κινητικότητα,
  • βελτιώνεται η δεξιότητα του κοψίματος και της γραφής καθώς και της χρήσης εργαλείων.

 

  • Δημιουργική ανάπτυξη
  • Έρχονται σε επαφή και εξοικείωνονται με υλικά της φύσης και καλλιτεχνικά υλικά.
  • Εξερευνούν τα χρώματα, τα σχήματα και τον χώρο.
  • Ενθαρρύνεται η φαντασία τους.

 

  • Μαθηματική ανάπτυξη:
  • Μαθαίνουν να μετρούν, να κατατάσσουν, να ομαδοποιούν και να δημιουργούν μοτίβα.
  • Έρχονται κοντά σε έννοιες, όπως το σχήμα και το μέγεθος.
  • Αρχίζουν να κατανοούν τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος.

 

 Πώς ανταποκρινόμαστε εμείς οι γονείς στο Messy Play των παιδιών μας;

Δεν πρέπει να ξυπνάμε ότι τo Messy Play πηγάζει από τη φυσική περιέργεια των παιδιών. Δεν υπάρχει «σωστός» και «λάθος» τρόπος παιχνιδιού ούτε χρειάζεται να υπάρχει κάποιο τελικό αποτέλεσμα. Ο μοναδικός στόχος είναι η διασκεδάση. Πρέπει, λοιπόν, να απενοχοποιήσουμε το «λέρωμα» και  να εστιάσουμε στη χαρά που βιώνουν τα παιδιά όταν παίζουν.

Επιπροσθέτως, αν δούμε πως ένα παιδί αρχικά διστάζει ή έχει κάποια αισθητηριακή ευαισθησία, χρειάζεται να του δώσουμε όσο χρόνο χρειάζεται. Ποτέ δεν πιέζουμε να αγγίξει τα υλικά ούτε προβαίνουμε σε συγκρίσεις. Αντιθέτως, προσαρμόζουμε το παιχνίδι στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του παιδιού και το παροτρύνουμε, επιδοκιμάζοντάς το.

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση