ΤΙ ΑΠΑΙΤΕΙ Η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ?…… Soft skills

Στον κόσμο των προσλήψεων, τα soft skills είναι σε ζήτηση σχεδόν σε κάθε επιχείρηση και κάθε βιομηχανία και θεωρούνται ως καλύτερος παράγοντας πρόβλεψης της επιτυχίας σε σχέση με τα hard skills που μπορούν να διδαχθούν ή να εκπαιδευτούν σε αυτά. Τα hard skills (σκληρές ή κάθετες δεξιότητες) είναι όλες εκείνες οι τεχνικές δεξιότητες που συνδέονται με την συγκεκριμένη θέση και με το κάθε επάγγελμα χωριστά. Αντίθετα τα soft skills (μαλακές ή οριζόντιες δεξιότητες) είναι οι δεξιότητες που πρέπει να έχουμε ανεξάρτητα από το επάγγελμα που κάνουμε και πλέον οι επιχειρήσεις τις τοποθετούν πολύ ψηλά ως προς τη σημαντικότητά τους. Οι οριζόντιες δεξιότητες είναι τα προσωπικά χαρακτηριστικά και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κάθε ατόμου και δύναται να αξιοποιηθούν σε οποιοδήποτε πλαίσιο, προσωπικό, επαγγελματικό, κοινωνικό.

Ο Daniel Goleman, συγγραφέας της «Συναισθηματικής Νοημοσύνης στην Εργασία», βρήκε στην έρευνά του που βασίστηκε σε 500 στελέχη ότι η συναισθηματική νοημοσύνη – soft skill – ήταν ένας καλύτερος προγνωστικός παράγοντας της καλής απόδοσης από την προηγούμενη εργασιακή εμπειρία ή το IQ.
Ποια είναι λοιπόν αυτά τα soft skills που είναι απαραίτητα για την επίτευξη των επαγγελματικών μας στόχων;

  • Επικοινωνιακές Δεξιότητες: Επικοινωνία σημαίνει στην πράξη άριστη χρήση του γραπτού και του προφορικού λόγου. Τα χρησιμότερα εργαλεία δε στηναποτελεσματική επικοινωνίαείναι η ενεργητική ακρόαση και η ενσυναίσθηση. «Να ακούς για να καταλάβεις και όχι απλά για να απαντήσεις». Συνάμα συγκαταλέγεται εδώ και η διαχείριση συγκρούσεων.
  • Επίλυση Προβλημάτων
  • Ομαδική Εργασία
  • Οργάνωση και η Διαχείριση του χρόνου,
  • Προσαρμοστικότητα και Ευελιξία: Η πανδημία έδρασε και δρα ως επιταχυντής στην ανάδειξη της ανάγκης για προσαρμογή στη νέα εποχή με ότι συνεπάγεται αυτό, δηλαδή εξοικείωση με τα εργαλεία για εξ αποστάσεως εργασία, διότι η τηλεργασία ήρθε για να μείνει και η χρήση εργαλείων τηλεδιάσκεψης.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Κριτική σκέψη
  • Ηγεσία

Σύμφωνα με μια αναφορά του LinkedIn, το 2018 για το εργατικό δυναμικό, φάνηκε ότι οι τέσσερις πιο απαιτητικές δεξιότητες είναι η ηγεσία, η επικοινωνία, η συνεργασία και η διαχείριση του χρόνου.
Πώς ελέγχει μια εταιρεία τα hard & soft skills;

   Δυστυχώς, τα soft skills δεν μπορούν να βρεθούν σε ένα βιογραφικό σημείωμα, γεγονός που καθιστά δύσκολη την παρατήρηση τους.
Οι εταιρείες, ωστόσο, έχουν μάθει πώς να διεξάγουν μια συνέντευξη για να καλύψουν τα hard & soft skills. Οι υπεύθυνοι προσλήψεων ζητούν από τους υποψηφίους να εκτελούν δοκιμασίες που μιμούνται πραγματικά σενάρια. Αυτά τα τεστ δεξιοτήτων στη συνέχεια συσχετίζονται με ψυχομετρικά τεστ και δοκιμασίες συμπεριφοράς.

Συμπερασματικά, είναι πλέον ξεκάθαρη η ανάγκη για upskilling, δηλαδή για συνεχή απόκτηση νέων δεξιοτήτων, γι΄αυτό θα πρέπει να υπάρχει και η σχετική προθυμία από την πλευρά του υποψηφίου, ο οποίος καλείται να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να προετοιμάζεται για τη νέα εποχή. Οι δεξιότητες αυτές βοηθούν τον εργαζόμενο να ισχυροποιεί τη θέση του και να εξελίσσεται σε όποιο επάγγελμα και αν σταδιοδρομεί.

Αικατερίνη Κουλούρη,

Ψυχολόγος

 

Βιβλιογραφία:

Petrone, P. (2018). The skills companies need most in 2018–And the courses to get them. LinkedIn Learning. Retrieved from https://www. linkedin. com/pulse/skills-companies-need-most-2018-courses-get-them-paul-petrone.

Βακόλα, Μ., & Νικολάου, Ι. (2012). Οργανωσιακή ψυχολογία και συμπεριφορά. Αθήνα: Rosili.

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση