Τι μαθαίνουμε από τις ζωγραφιές των παιδιών

Τα προβολικά σχέδια ως μέσα αξιολόγησης, βασίζονται στις αρχές της ψυχαναλυτικής θεωρίας. Το παιδί μέσα από τα σχέδιά του εκφράζει με έμμεσο τρόπο τα συναισθήματά του, ασυνείδητες και συνειδητές επιθυμίες και προβληματισμούς και γενικότερα προβάλλει το συγκινησιακό του κόσμο. Μέσω της ανάλυσης και της ερμηνείας των σχεδίων του μας επικοινωνεί αυτό που πιστεύει για τον ίδιο, την οικογένειά του και κυρίως τον τρόπο που βιώνει τον εξωτερικό κόσμο.

Οι ζωγραφιές σπιτιού, δέντρου και ανθρώπων αποτελούν τα συνήθη προβολικά σχέδια που χρησιμοποιούν οι ειδικοί για την αξιολόγηση της ψυχολογικής λειτουργίας του παιδιού. Όσον αφορά το σχέδιο ανθρώπου, το παιδί αναπαριστά ασυνείδητα τον εαυτό του και μπορούμε να ερμηνεύσουμε μέσω αυτού, την αντίληψη που έχει για τον ίδιο και τις ικανότητές του, τις επιθυμίες του, τον τρόπο που αντιμετωπίζει τις καταστάσεις καθώς και πως αντιλαμβάνεται το άλλο φύλο.. Το σχέδιο του δέντρου μας βοηθάει να κατανοήσουμε τις πιο ενδόμυχες πλευρές της προσωπικότητας του ατόμου και την συναισθηματική του κατάσταση. Τέλος, το σχέδιο του σπιτιού μας δίνει πληροφορίες για το άτομο και την οικογένειά του. Πιο συγκεκριμένα, το παιδί συχνά στο σχέδιο σπιτιού αναπαριστά τον τρόπο ζωής του, το πόσο διαθέσιμος είναι για επικοινωνία με τον έξω κόσμο, το ρόλο του στην οικογένεια και τη σχέση του με τους γονείς του.

Σημαντικό ρόλο στην ερμηνεία των παραπάνω σχεδίων παίζουν και ορισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως η διάταξη της μορφής στη κόλλα, η σχεδιαστική γραμμή, η διάσταση του σχεδίου, η άσκηση πίεσης, το χρώμα και άλλα. Συνοψίζοντας, τα προβολικά σχέδια αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για τους θεραπευτές, καθώς μέσω αυτών τα παιδιά και οι έφηβοι προβάλλουν και επικοινωνούν με έμμεσο τρόπο τα συναισθήματά τους, τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους τόσο για τος ίδιους όσο και για τους σημαντικούς άλλους στην ζωή τους.

 

Βιβλιογραφία

Κουλάκογλου, Κ.(1998). Ψυχομετρία και ψυχολογική αξιολόγηση. Αθήνα: Παπαζήση.

Κρότι, Ε., & Μάνι, Α. (2003). Πώς να ερμηνεύουμε τα παιδικά σχέδια. Αθήνα: Καστανιώτη.

Νικόλαρου Χριστίνα Γεωργία

Σχολική Ψυχολόγος

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση