Στρατηγικές Ευχέρειας Ανάγνωσης
Διαβάζοντας, ακούγοντας και παρακολουθώντας τους άλλους να διαβάζουν δυνατά, οι μαθητές αναπτύσσουν την ευχέρεια στην ανάγνωση.
Δυνατή Ανάγνωση
Προτείνεται λοιπόν :
- Παρέχει ένα θετικό αναγνωστικό rolemodel (το παιδί αλληλεπιδρά με τις εικόνες, με τον δάσκαλο, διότι η δυνατή ανάγνωση με διαφορετικές εκφράσεις κάνει τους χαρακτήρες να παίρνουν διαφορετικές φωνές)
- Παρέχει νέα πληροφορία
- Η ανάγνωση γίνεται πιο διασκεδαστική
- Αναπτύσσει το λεξιλόγιο
- Παρέχει παραδείγματα καλών και σωστών προτάσεων και γραμματική
- Δίνει την δυνατότητα στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με βιβλία, που διαφορετικά μπορεί να μην ερχόντουσαν.
- Παρέχει την δυνατότητα να γίνεται συζήτηση στο περιεχόμενο του βιβλίου.
- Τα παιδιά επιλέγουν στον ελεύθερό τους χρόνο βιβλία, τα οποία είναι οικεία σε εκείνα, τα οποία έχουν ξανά ακούσει, 3 φορές περισσότερο από ότι βιβλία που δεν έχουν διαβαστεί σε εκείνα.
Επαναλαμβανόμενη ανάγνωση (repeated reading)
- Ενισχύει την μνήμη των παιδιών και βασίζεται στην ιδέα ότι όσο το παιδί έρχεται σε επαφή με το επαναλαμβανόμενο αναγνωστικό κείμενο, τόσο περισσότερο αποκτά ευχέρεια και αυτοπεποίθηση. Επίσης, του δίνεται η ευκαιρία να εξασκείται να βρίσκει πιο εύκολα τις άγνωστες λέξεις, καθώς ανακαλεί από την μνήμη του, τις γνωστές λέξεις.
Διαδικασία:
- Διαβάζει μικρές κατανοητές ιστορίες πολλές φορές, μέχρι να επιτευχθεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο ευχέρειας. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται με ένα νέο κείμενο. Το πλάνο σε αυτήν την διαδικασία είναι ο μαθητής να έρχεται σε επαφή με ιστορίες μήκους 50 – 200 λέξεις, μέχρι να αποκτήσει ένα βαθμό ευχέρειας (περίπου 85 λέξεις το λεπτό) και με ένα μέσο όρο αναγνώρισης λέξεων (περίπου 90% αναγνώρισης λέξεων). Όταν ένας μαθητής διαβάζει με την ακριβή καθοδήγηση του δασκάλου, οι άγνωστες λέξεις ανακοινώνονται από τον δάσκαλο. Για την κατανόηση, προωθείται και η συζήτηση γύρω από το βιβλίο.
Η αναγνωστική ευχέρεια χρειάζεται σύστημα και δομημένο πρόγραμμα παρέμβασης.
Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου
Ειδική παιδαγωγός/φιλόλογος
MASpecialEducation/B.T.E.CEdexcel